Monday 29 July 2013

Kehebatan Surah Al-Ikhlas

Assalamualaikum w.b.t..

Alhamdulillah, 
dah masuk fasa ke-3 Ramadan..
Ade sikit pembelajaran untuk hari ni yang Suri nak kongsi dengan u olls yang terklik blog ni..hihi.. Sedikit ilmu Al-Quran yang selalu kita dengar, tapi kadang-kadang kita pun mudah je tak ingat.. Actually before this Suri pernah tengok rancangan ni, kat TV 9, and then, nak tengok next week tu dah tak ingat hari apa and waktu bila and siaran TV mana satu.. and..and... huh!

But Alhamdulillah, hari ni tunggu TV sementara nak berbuka tertekan pulak TV 9, yeahhh! ini yang dicari

"SURAH-SURAH WE READ MOST"

Ustaz ni ( tak engat nak tengok nama la pulak)  orang Arab, and segala yang dicakap semua in English, lajuuu mak aihhh.. sarikata pun berderuuu laju.. huhu

so..

Tajuk hari ni berkenaan surah Al-Ikhlas,,
Pendek dan penuh makna..

Pada zaman Rasulullah s.a.w ada seorang hamba Allah selalu menjadi imam di sebuah masjid. Hamba Allah ni selalu baca surah Al-Ikhlas after dia baca surah panjang yang diberhentikan ketika dalam solat. So setiap kali solat dia buat macam tu. Then, ada seorang sahabat Rasulullah s.a.w yang selalu mengikuti solat berjemaah yang diimamkan oleh hamba Allah tadi.. Makanya, dia terperasan la kelaziman imam tadi.. Sahabat tadi pergi berjumpa Rasulullah s.a.w dan menceritakan perihal kelaziman imam tadi kepada baginda.

Sahabat  :  Ya Rasulullah, ada seorang hamba Allah ni selalu jadi imam di sekian masjid ni. Setiap kali solat, hamba Allah ni selalu baca surah Al-Ikhlas after dia baca surah panjang yang diberhentikan.

Rasulullah s.a.w :  Ya sahabat, nanti sampaikan kepada hamba Allah tadi, bahawasanya, Allah menyayanginya seperti mana dia menyayangi surah Al-Ikhlas..

Subhanallah, 

Walaupun surah ini pendek, tapi penjelasannya tentang sifat Allah yang SATU, sangat jelas.. 

Pengajaran : 
jangan menyangka imam-imam yang baca surah ni dia pemalas, tapi sebenarnya surah ini mempunyai maksudnya yang tersendiri.. Allah tidak boleh disamakan dengan sesuatu, tidak terjejas keagunganNya jika manusia tidak menyembahNya, Allah tiada bersekutu, mahupun beranak..
ALLAH IS THE ALMIGHTY..


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...