Friday 28 September 2012

Hadapi Dugaan Allah Dengan Penuh Ketenangan


Setiap makhluk Allah yang menapak di bumiNya ini mempunyai masalah. Sekalipun kucing yang punya anak-anak kecil juga ada masalah. Ingatlah, Sungguhnya Allah menguji hambaNya dengan menduga kita masalah. Sebesar mana pun masalah kita, Allah tahu kita mampu hadapi dugaan itu kerana Allah tidak kejam untuk menghukum hambaNya yang Dia ciptakan. Untuk apa Allah mencipta kita kalau Allah tiak sayangkan kita????

Allah melihat apa yang kita lakukan hari demi hari, setiap pergerakan kita, percakapan kita. Kadang-kadang kita lupa Allah ada di atas sana. Kita lakukan kemungkaran, tapi kita lupa yang Allah memerhatikan kita. Allah turunkan ujian supaya kita sedar akan kesilapan-kesilapan lalu yang kita pernah lakukan, samada pada manusia ataupun makhluk-makhluk yang lain. 



Jangan kita terlalu kecewa apabila kita selalu berdoa, tetapi doa kita tidak dimakbulkan. Tanya pada diri, pernahkah kita melambat-lambatkan solat sedangkan kita dengar azan yang dilaungkan sebentar tadi. Kemudian kita menggesa, menyalahkan pada Allah sebab doa kita dimakbulkan. Tetapi lupa pula yang kita juga melambatkan seruan Allah. Bagaimana Allah nak percepatkan makbul doa kita kalau kita pun melambatkan solat??? Allah itu maha Penyayang lagi maha Pengasih pada hambanya. Sekalipun kita lambat menunaikan solat, Allah tetap memakbulkan doa hambanya, cuma kadang-kadang Allah memberi amaran supaya kita sedar akan kewujudanNya, seruan solatNya. Allah mengajar dan mendidik kita supaya kita menjadi salah seorang bakal penghuni syurganya.

Ketika Allah rindu pada hambanya, Allah akan mengirimkan sebuah hadiah istimewa malalui malaikat Jibril yang isinya adalah ujian....
dalam hadith qudsi Allah berfirman..


'Pergilah pada hambaKu,
 lalu limpahkanlah berbagai ujian padanya 
kerana Aku ingin mendengar rintihannya'
( HR Thabrani dari Abu Umamah )





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...